1.
Structura și metodologia jocului didactic
Structura jocului didactic este alcătuită din: conținut, sarcină
(sarcinile didactice), acțiunea, regulile (restricțiile jocului) cu elemente
specifiece de joc.
Conținutul jocului didactic: este
format din cunoțtințele despre plante, animale, anotimpuri, reprezentări
matematice, limbă, pe care copiii le-au acumulta anterior.
Sarcina didactică, poate să apară sub
forma unei probleme de gândire, de recunoaștere, de comparare.Sarcinile
didactice pe care le au de rezolvat copiii sunt de fiecare dată altele, pentru
ca jocul să-i pară copilului de fiecare dată nou.
Acțiunea de joc cuprinde moment de
așteptare, surpriză, întrecere, este atractivă și plăcută de copii.
Regulile jocului: au rolul de arăta
copilului cum să se joace, cum să rezolve o problemă și au funcție reglatoare
în relațiile cu ceilalți copii.
Desfășurarea jocului cuprinde, ca și
lecția, mai multe momente:
Introducerea în joc realizându-se printr-o scurtă convorbire pentru a
obișnui copiii cu unele aspecte ale jocului și cu regulile care trebuie
respectate, prin intuirea materialului care să stârnească interesul copiilor
sau chiar o ghicitoare.Această etapă nu este obigatorie, uneori putem incepe
actvitatea direct cu anunțarea titlui jocului.
Anunțarea
jocului constituie cunoașterea de către copii a felului activității și a
titlului jocului.Când se anunță titlul jocului se poate da și o explicare
accesibilă a titlului acestuia.
Explicarea
jocului se face de către profesor prin prezentarea principalelor etape ale
jocului, precizarea regulilor, indicații asupra modului de folosire a
materilaului didactic, comunicarea sarcinilor și cerințelor pentru conducător
și pentru câștigător.Explicația se face cu ajutorul demonstrației.
Fixarea
regulilor se face printr-o scurtă convorbire în care se punctează ce
trebuie să facă copiii în momentele importante ale acțiunii.
Executarea
jocului. La semnalul profesorului jocul incepe, învățătorul intevenind la început
mai des amintindu-le copiilor regulile, dând indicații.Pe parcurs se acordă
copiilor mai multă libertate, independență.
Încheierea
jocului se realizează prin declararea câstigătorului sau a echipei
câștigătoare, se fac aprecieri asupra modului de desfășurarea a jocului, dând
aprecieri asupra copiilor care au respectat regulile și nominalizându-i și
atenționându-i pe cei care au făcut greșeli și s-au descurcat mai greu.
Jocurile didactice au o paletă variată
de obicetive urmărite care au dus la realizarea și stabilrea unor categorii de
jocuri didactice.Această categorie se paote face după conținutul și obiectivele
activității de joc, după materilaul folosit, după procesele de cunoaștere
solictitate în joc.
După conținutul lor, jocurile
didactice pot fi: jocuri didactice pentru cunoașterea mediului înconjurător,
penntru comunicare, jocuri pentru dezvoltarea reprezentărilor matematice,
jocuri muzicale ș.a. Criteriul bazându-se pe conținuturile de învățare.
După criteriile urmărite, ele pot
fi: de dezvoltare a proceselor psihice, de cunoaștere, de formare a
percepțiilor și a reprezentărilor de spațiu, timp, mărime, formă, culaore, de
orientare în spațiu, de însușire a structurii gramaticale a limbii ș.a.
După materialul, jocurile dicatice se
clasifică în: jocuri cu material didactic ajutător(jucării, material didactic,
obiecte din natură, obiecte de întrbuințare zilnică ș.a). Ele mai pot fi:
jocuri de interpretare a unor povești și lecturi sau jocuri fără material
didactic(ghicitori, alcătuire orală de propoziții și fraze).
Jocurile intelectuale mai pot fi clasificate în: jocuri senzoriale
de ghicire sau de recunoaștere a unui obicet cu ajutorul simțurilor, jocurile
de anliză perceptuală de reconstituire de imagini din fragmente, jocuri de
contrucție după model.
Jocul este principal în grădiniță
el influențând întreaga conduită a
activității copilului, ajutându-l să socializeze în mod progresiv prin
inițierea în cunoașterea lumii fizice a mediului social și cultural.Jocul
didactic este una dintre activitățile frecvente din grădinița de copii.
Jocul didactic îmbină funcții și sarcini
de învățare cu forma destinsă și atractivă a jocului, deschizând interesul
pentru studiu.Copilul este solicitat pe toate planurile psihicului său:
cognitiv, afectiv și volițional.O mare importanță a jocului didactic o
reprezintă facilitarea pregătirii copiilor preșcolari pentru introducerea în
activitatea de învățare.Prin joc preșcolarul învață să observe, să compare, să
poarte un dialog.
Valoarea educativă principală a
jocului didactic rezultă din faptul că îi face pe copii participanți direcți,
activi și interesați la actul intructiv-educativ.Astfel jucându-se ei reușesc
să asimileze realități care fără aceasta, rămân „exterioare inteligenței
copilului”(I.Cerghit,p.221).
Valoarea educativă a jocului
didactic stă în stimularea cinstei, a răbdării, a spiritului critic, a
stăpânirii de sine, jocul leagă colectivul de copii al grădiniței sau al grupei
educându-i pe copii să devină disciplinați: prin respectarea sarcinilor de joc,
a regulilor jocului, copiii învață să-și autoregleze proprile activități.Deci,
jocul didactic constituie activitatea cea mai firească, cea mai eficientă în
dezvoltarea multilaterală a copilului, în perceperea și înțelegerea lumii
înconjurătoare, în stimularea dorinței preșcolarului de a cunoaște și de a-și
exprima gândurile și impresiile.
Jocuri didactice
- Copacii și vrăbiuța (3-4 ani) Grupa mică
Obiective : Să ia parte la activitățile de joc, de învățare în
grup, să sugereze ce este de făcut mai departe într-un joc, o activitate,
continuând secvențe ale acțiunii;
Să învețe cuvinte noi și să le
utilizeze în cadrul jocurilor sau actvităților de învățare.
Scop: exersarea pronunțării consoanelor f, ș, v, j existente în cuvinte;
Activizarea
vocabularului.
Desfășurarea jocului: Copiii sunt așezți în semicerc.Educatoarea expune o
povestire verbal sau cu ajutorul unei înregistrări:
„Într-o zi copiii din grupa mică au plecat la plimabre în parc.Când se
jucau ei mai bine s-a pronit o furtună.Vântul a ânceput să bată puternic: vâjj,
vâjj!Frunzele copacilor foșneau: fâșș, fâșș!”
Copiii repetă sunetele – o dată cu
educatoarea – însoțite de mișcările potrivite.Apoi sunt interpretate versurile:
„Pe copacul înverzit/ Vrăbiuța a
sosit,/Huța – huța cu crenguța”
Strofa va fi recitată de copii și
însoțită de mișcările sugerate de versuri.Jocul este reluat de câte ori doresc
copiii.
- Mai multe jucării, mai puține
Scopul
jocului: denumirea corectă a grupelor de jucării și compararea lor pe baza
percepției globale, utilizând termenii: mai multe, mai puține.Dezvoltarea
spiritului de observație, stimularea vorbirii, dezvoltarea vorbirii,
dezvoltarea operațiilor gândirii (analiza, sinteza, comparația).
Sarcina
didactică: să denumească grupe de jucării, să compare grupe de obiecte și
să aprecizeze global cantitatea.
Conținutul
jocului: grupe cu ”mai multe” obiecte, grupe cu ”mai puține” obiecte.
Regulile
jocului: răspunde copilul care primește mingea.
Elemente
de joc: aruncarea și prinderea mingii, surpiza, semnal sonor, mânuirea
materialului, aplauze.
Material
didactic: grupe de jucării: mașini, avioane, tractoare, păpuși, minge,
jetoane reprezentând mai multe/mai puține obiecte.
Obicetive
operaționale: - denumească
materialul utilizat;
-
să compare grupe formate, indentificând
relații cantitative existenete;
-
să utilizeze în exprimare termenii ”mai
multe”, ”mai puține”.
Desfășurarea jocului: Se prezintă
copiilor două grupe de păpuși ( I – 6 păpuși, a II a – 3 păpuși). Se denumesc
în mod corespunzător – ”o grupă cu păpuși multe, o grupă cu păpuși puține”.Se
arată copiilor jucăriile care sunt pegătite în diferite locuri din clasă și se
stabilește unde sunt mai multe, unde sunt mai puține.Se acoperă în continiuare
jucăriile așezate în fața copiilor și copilul care primește mingea aruncată de
educatoare descoperă jucăriile ascunse, le denumește și spune unde snt mai
multe, unde sunt mai puține.Exemplu:Eu am găsit ursuleți.Aceasta este grupa cu
mai mulți ursuleți.Aceasta este grupa cu mai puțini ursuleți.
- Ce știm despre anotimpuri
Scop:
-
verificarea
și consolidarea cunoștințelor copiilor despre cele 4 anotimpuri;
-
dezvoltarea
capacității de a sesiza legăturile dintre diferite fenomene ale naturii și
viața plantelor, a animalelor, activitatea omului;
-
verificarea gradului de însușire a unor poezii
despre natură;
-
dezvoltarea capacității de a transmite mesaje;
-
verificarea capacității de a interpreta corect
melodii și texte literale.
Obeictive:
- să așeze pe panourile reprezenând cele 4 anotimpuri imagininile ce
simbolizeză fenomene și elemente ale naturii și activități ale omului
carcateristice fiecărui anotimp, motivând alegerea;
- să identifice elementele care
nu aparțin anotimpului respectiv pe baza cunoștințelor acumulate anterior;
- să recunoască poeziile sau
cântecele începute de educatoare;
- să coninue corect aceste
poezii sau cântece;
- să mimeze fenomene ale
naturii și să imite onomatopee specifice acestora.
Sarcini
didactice:- completarea celor patru tablouri, reprezentând anotimpurile, cu
elemente specifice naturii și muncii omului;
- descoperirea elementelor ce
nu corespund anotimpului respectiv;
- identificarea poeziilor și
cântecelor începute de educatoare și continuarea redării acestora.
Reguli
de joc: - copiii aleg pe rând, câte un cartonaș cu aspecte ale naturii sau
din aactivitatea omului și îl așează în dreptul anotimpului la care se
potrivește;trebuie să motiveze așezarea la locul respectiv;
- jetoanele care pot fi așezate
în dreptul a două anotimpuri vor fi realizate în două exemplare;
- copiii ascultă poezia sau
cântecul început de educatoare, îl recunosc, apoi continuă ei să-l redea corect
și expresiv.
Elemente de joc: surpriza,mișcarea, aplauze.
Material
didactică: - patru imagini reprezentând mai ales prin culoare,
anotimpurile;
- Jetoane cu elemente din natură și din
activitatea omului(de exemplu ploaie, ninsoare, păsări călătoare, copac
înfrunzit/desfrunzit, săniuță, tractor care ară etc)
- fișe de activitate
individuală.
Desfășurarea
jocului:
Copiii sunt așezați în careu la mese, în
față având cele 4 tablouri.Pe masă au jetoane reprezenând fenomene ale naturii
sau alte carcaterisitice ale anotimpurilor.După stabilirea ordinii fiecărui
anotimp, copiii vorr veni pe rând la masa cu jetoane vor alege unu și-l vor
așeza la anotimpul potrivit, motivând așezarea(de ex. „Am așezat imaginea cu
ghiocel la anotimpul primavara pentru că este o floare de
primăvară”.).Jetoanele care sepotrivesc la 2 anotimpuri vor fi făcute în dublu
expemplar, pentru a putea fi așezate corepsunzător.
În a doua secvență a activității,
educatoarea va verifica memoria copiilor, solicitâdu-le , să continue reproducerea
unor poezii.Eucatoarea recită dou-trei vresuri dintr-o poezie pe care copii o
recunosc, apoi ei continuă recitarea cât mai expresivă.Se recită poezii legate
de anotimpuri.Pentru diversificare și pentru crearea bunei dispoziții, se pot
alterna fragmente de poezii cu frgamente de cântece de natură.Copiii trebuie să
recunoască cântece sau poezii și să continue reproducerea lor.În finalul
acestei activități copiii vor primi o fișă individuală pe care sunt reprezentați
cele 4 anotimpuri, pe fiecare dintre ele strecurându-se câte o greșeală pe care
copiii trebuie să o descopere și să o încercuiască.
Deasemenea se poate realiza un joc de
mișcare în care copiii trebuie să redea prin gesturi adecvate și prin onomatopeefenomene
ale naturii specifice unui anotimp indicat de educatoare(de ex: ,,Bate vântul”,
Plouă cu găleata”etc.).
„Copilul – spune marele pedagog elvețian
Ed. Claparéde – este o ființă a cărei principală trebuință este jocul, ....
această tendință spre joc este ceva esențial naturii sale. Trebuința de a se
juca este tocmai ceea ce ne va permite să împăcăm școala cu viața, să procurăm
școlarului acele mobiluri de acțiune care se consideră de negăsit în sala de
clasă”(4, cap 131).Jocul este deci puntea ce poate uni școala cu viața, activitatea
ce-i permite copilului să se manifeste conform naturii sale, să treacă pe
nesimțite la munca serioasă.Idei asemănătoare susțin mai mulți cercetători
contemporani.„Care școală ideală - afirmă D. Todoran – nu tinde să transforme
într-njoc serios toate eforturile creatoare a copilului?”(20, cap. 376).
Jocurile didactice, organizate în
lumina cerințelor psihologiei învățării, reprezintă un mijloc activ și eficace
de instruire și educare a școlarului mic.Prin joc, copilul învață cu plăcere,
devine interesat de activitatea ce se desfășoară, cei timizi devin cu timpul
mai volubili, mai activi, mai curajoși și capătă mai multă încredere în capacitățile
lor, mai multă siguranță și rapiditate în răspunsuri.
În consecință, alcătuirea de jocuri
didactice și alternarea lor cu iscusința în cadrul celorlalte metode euristice
de învățare constituie una din cele mai importante sarcini ale metodologiei
didactice contemporane.
Jocuri didactice :
- Caută vecini
Scopul
: Consolidarea depinderilor de comparare a unor numere .
Sarcina
didactică : Să găsească numărul mai mare sau mai mic cu o unitate decât
numărul dat.
Materialul
didactic: Jetoane de diferite forme, cu figuri geometrice de la 1 la 9,
formate din cercuri, triunghiuri, pătrate etc.
Ca activitate
pregătitoare se recomandă să se facă unele exerciții de recunoștere a
firgurilor numerice, asemănătoare cu cele ce vor fi folosite în joc.
Jocul se poate desfășura individual sau pe
echipe și începe prin ridicarea unui jeton de către conducătorul jocului
(învățător).Elevii vor privi atenți jetonul, vor număra în gând cercurile,după
care vor trebui să spună care este numărul mai mare cu o unitate decât cel
reprezentat pe jeton și care este numărul mai mic cu o unitate decât acesta.
Spre exemplu : Învățătorul a ridicat jetonul
cu 8 cerculețe. Elevul numit va răspunde: Ați ridicat jetonul cu 8
cerculețe.Vecinul mai mare este numărul nouă, iar vecinul mai mic este numărul
șapte.Se va acorda câte un punct pentru fiecare aflare corectă a fiecărui
”vecin”.Vor fi declarați câștigători aceia care au totalizat mai multe puncte.
- Repetă vocala
Sarcina didactică : găsirea unor
cuvinte care să aibă în componență o vocală care se repetă.
Se explică
elevilor că trebuie să găsească și să scrie exemple de cuvinte în care să se
repete de un anumit număr de ori vocala scrisă la tablă.
Exemplu:pe
tablă s-a scris vocala u, iar elevii
sunt anunțați că ea trebuie să se repete de două ori.Pentru că unele vocale se
scriu mai greu de găsit se poate schimba vocala după 3, 4 cuvinte.
U
Cucu
Tutun
Bucur
Struguri
Ca o variantă a acestui joc se pot înlocui vocalele cu
consonaele care să se repete.
- Schimbați litera( silaba)
Scopul urmărit este activizarea și îmbogățirea vocabularului,
dezvoltarea capacității de selectare, a mobilității gândirii și a
expresivității limbajului.
Sarcina
didactică: formarea de cuvinte cu sens prin schimbarea unei litere sau a
unei silabe.
Jocul se poate desfășura individual
sau colectiv.Elevul trebuie să privească imaginea arătată de învățător, să o
denumească, să scrie cuvântul pe tablă și apoi, prin schimbarea primei sau
ultimei litere(silabe) va trebui să formeze noi cuvinte, cu același număr de
litere, silabe pe care le va scrie unele sub altele:
Exemplu: joc pai
bine covo
Foc păr
vine cotor
Loc pas
cine colac
Coc pat
mine copil
Când jocul se desfășoară colectiv se
dau elevilor foi de hârtie și timp de 2-3 minute fiecare elev va scrie cât mai
multe cuvinte conform indicațiilor dat la început.Primul elev va citi cuvintele
scrise de , unu câte unu.Dacă unele cuvinte se repetă în caietele colegilor,
aceștia vor tăia cu o linie.Când primul elev a terminat lista sa, următorul
elev va citi cuvintele ce i-au rămas neșterse, procedându-se ca mai sus.Se
procedează în continuare la fel, până nu se mai anunță niciun elev.Vor fi
declarați câștigători elevii care au rămas cu cuvinte neșterse.
Multumesc pentru informatii! Foarte utile...voi reveni curand! Spor
RăspundețiȘtergere