1. Conceptul
de joc didactic.Rolul jocurilor didactice.
Este necesar ca școala, ca factor activ al
progresului, să utilizeze în desfășurarea procesului de învățământ cele mai
eficiente căi, cele mai variate metode și mijloace care să asigure și să stimuleze
în același timp creșterea ritmului de însușire a cunoștințelor.
Unul din aceste metode este jocul
didactic.Rolul și importanța jocului didactic constă în faptul că el
facilitează procesul de asmilare, fixare și consolidare a cunoștințelor.Imprimând
un caracter mai viu activității didactice deorece aduce o stare de bună
dispoziție funcțională, de veselie și de bucurie, de divetisment și de
destindere, ceea ce previne apriția monotoniei și a plictiselii.Eficiența lui
depinde de cele mai multe ori de felul în care învățătorul știe să asigure o
concordanță între tema jocului și materilaul didactic existent, de felul în
care știe să folosească cuvântul ca mijloc de îndrumare a elevilor prin
înterbări, răspunsuri, explicații, aprecieri.
Jocul didactic este un tip specific de
activitate prin care învățătorul consolidează, precizează și chiar verifică
cunoștințele elevilor, le îmbogățește sfera lor de cunoștințe, pune în valoare
și le antrenează capacitățile creatoare ale acestora.
Așadar, atunci când jocul este utilizat
în procesul de învățământ, el dobândește funcții psihopedagogice semnificative,
asigurând participarea activă a elevului la lecții, sporind interesul de
cunoaștere față de conținutul lecțiilor.
Prin jocul didactic, elevul își
angajează întregul potențial psihic, își ascute observația, își cultivă
inițiativa, inventivitatea.Subliniind valoarea cognitivă a jocului didactic, I.
Cerghit relevă că, prin el, „.....copilul imaginează, rejoacă o lume reală în
scopul de a cunoaște mai bine, de a-și lărgi orizontul de cunoaștere; de a-și
forma anumite deprinderi” (3,pg. 139).
Literatura psihopedagogică dispune de
numeroase lucrări consacrate acestei activități cu rol aparent de divertisment,
dar aptă în fond să răspundă unor importante obiective ale procesului
intructiv-educativ. Relevând legătura dintre joc și munca copiilor J. Piaget a
scos în evidență aportul jocului la dezvoltarea intelectuală a copilului mic. „
Jocul – susține J. Piaget – este o asimilare a realului la activitatea proprie,
oferindu-i acestei activități alimentația necesară și transformând realul în
funcție de multiplele trebuințe ale eului.Iată de ce tot în metodele active de
educare a copiilor mici cer să li se furnizeze acestora un material
corespunzător pentru ca jucându-se, ei reușesc să asimileze activitățile
intelectuale care, fără aceasta, rămân exterioare inteligenței copilului”(16, pag.
139).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu